friskolan

Jag försöker få ihop ett inlägg om friskola. Jag tittade på uppdrag granskning som händlade om skolan.

Johan har gått i friskola men bara när han börja på gymnasiet. Så gymnasiet har han gjort på friskola. Jag ska kolla upp detta och se om jag hittar privata dagis till Emma och vad det finns för friskolor till Emma, när hon börjar skolan. Verkar ju så mycket bättre och gå på friskola än kommunala skolor.

Jag vill verkligen att Emma ska lyckas i skolan. Hon ska inte bli som mig som inte är något. Jag ska stötta Emma till 10000 att hon ska bli något. Jag vet att Johan kommer att "bry" sig mera än vad jag kommer att göra. Han ville ju bli lärare. Han är grymt duktig på matte fysik och data. Han är smart och begåvad. Mer än vad jag är.
Jag gick ur 9:an men urkassa betyg. Jag har aldrig tagit skolan på allvar jag har haft jätte svårt att konsentrera mig på skolan. Det va roligare på rasterna och umgås med kompisar. Jag va så korkad att jag inte fatta att det man prestera i skolan skulle vara avgörande för hela ens framtid.
När jag skulle göra mitt val i 9:an vad jag skulle gå för linje va jag så inställd att bli kock. Hotell och restaurang ville jag gå. Men poängen att komma in va höga. Så nej det blev inget med det. Desto mindre poäng va det att komma in på omvårdnadslinjen. Men jag fick inte komma in där heller. Han ju inte fått godkännt i Engelska. Men jag gicken chans att gå där ändå och läsa Engelska vid sidan av. Så blev det. Två år gick jag där sen tröttna jag och hoppa av skolan.
Idag känner jag bara att jag har vait så värdelös. Så skolan är inte något för mig. Nä nu kommer vi in på känslor inget jag vill dela med mig här.

Så Emma ska lyckas mera än vad jag gjorde det är mitt mål!!




Kommentarer
Postat av: Hanna

Huvudsaken är att du tänkt att läsa upp det nu, det är imponerande om du orkar, den orken hade jag aldrig haft att ens tänka tanken.

Jätte kul att några föräldrar satsar på sina barn till skillnad från vissa andra...

2010-09-15 @ 21:36:43
Postat av: IIdaa

Nu är jag nog "korkad". Men tror inte beror på skolan om man får bra betyg och inte känner sig skoltrött.. Jag gick på kommunal och är övertygad om att jag hade varit precis lika dålig motivation och gå i skolan.. Jag ångrar idag att jag inte brydde mig om skolan o kom tillbaka efter pappa dog..

2010-09-15 @ 21:49:45
URL: http://hobbyflatan.blogg.se/
Postat av: Helena

Ida: Det är klart det beror på vilken skola man går i vilka betyg du får. Går du i en friskola måste ju läraren hjälpa eleven till 1000 annas försvinner ju en elev och gå till en annan friskola. Friskolorna tar ju betalt för sina elever. Hjälper inte lärarna till så eleven får den hjälp man behöver blir de ju av med en "kund". Om du förstår vad jag menar.

2010-09-16 @ 00:54:07
URL: http://helenaekberg.blogg.se/
Postat av: Helena

Hanna: Jag har ingen motivation att gå i skolan alls. MEN ska man tjäna bra med pengar idag måste man ha en bra utbildning. Jag vill tjäna massa pengar och ha det bra så Emma kan få vad hon vill och då måste jag ju jobba så det blir så.

Ingen vill väl gå på bidrag hela livet. Tyvärr gör många det och samhället tar ett stort ansvar över dessa. De som är lågutbildade. De som inte få några jobb.

Eller så får Johan betala allt och jag gå hemma som hemma fru ett bra tag till. Men det är inget jag egentligen vill. Utan jag vill också dra mitt strå till stacken. Ingen vill väl leva på andra eller?

2010-09-16 @ 00:58:49
URL: http://helenaekberg.blogg.se/
Postat av: IIdaa

Men ett barn blir inte mindre skoltrött för att läraren hjälper.. Jag hade en underbar klass i början på gymnasiet, och fick all hjälp jag behövde, men var äckligt skoltrött ändå..

2010-09-16 @ 01:22:22
URL: http://hobbyflatan.blogg.se/
Postat av: Helena

Det är inte skoltröttheten jag ville nå fram med.



Jag tror att om föräldrarna angaskerar sig i sina barn. Att de hjälper till och vägleder.Lägger föräldrarna tid och möjligheter, så tror jag iaf Emma skulle lyckas mera.



Skiter man i sina barn alltså inte påminner om läxor och annat. Sitter med och hjälper. motiverar att det ska vara kul och plugga. Tror jag också det hjälper. Om vägleder Emma att det är viktigt att plugga att hon ska bli något hjälper det henne. Jag lovar!



Jag vill inte att Emma ska komma sen och "gnälla" att hon va så skoltrött, Jag vill inte heller att hon kommer sen och inte har något jobb. Då skulle jag känna mig misslyckad. Då har inte jag som mamma tagit mitt ansvar.



Hon ska lyckas och det är jag och Johan som får se till det!

2010-09-16 @ 09:49:55
URL: http://helenaekberg.blogg.se/
Postat av: June

Jepp jag forstår. Har inte helt tenkt på vad for skola Emmy skal gå på. Tror det blir komunalt som båda jag och danne har godt på. Men vi fårs e vart vi bor och vad for barn som går der ;)Rett vänner er också viktig.

Så klart hadde det inte skadat och tjenat mere enn vad man gjör ,men er man ekonomisk så kan man få det ganske bra selv med et lite semre betalad yrke.



2010-09-16 @ 10:15:55
Postat av: Helena

Helt rätt June, Vad det går för barn på skolan är också viktigt. Emma och Emmy får väl gå ihop =)

2010-09-16 @ 12:15:06
URL: http://helenaekberg.blogg.se/
Postat av: Siri

Hej!

Jag har gått i friskola och tyckte det sög. Men har man engagerade lärare tror jag oxå man presterar bättre i skolan. Vill bara påpeka att friskolor inte kostar någonting mer än en vanlig skola. Nu vet inte jag vad ni tänkt för skolor. Tror tom. lundsbergs skolan är "gratis". Där emot lämnar ofta föräldrar som har gått ställt en liten (stor) summa, som ett typ av bidrag, men det är helt frivilligt. Kram

2010-09-16 @ 15:40:32
URL: http://sisa.soclog.se
Postat av: Anita

Ja du har precis rätt. Många går på socialen i onödan och det är ju de som är värdelösa. De som inte bryr sig. De som inte har fått chansen att utbilda sig hemifrån.

2010-09-16 @ 21:18:38
Postat av: Martina

Jag kan säga att jag gick på industrilinjen när jag gick på gymnasiet och de är inget lågutbildande eller? Jag fick inget jobb efteråt mer än Mc Donalds, jag har också vart riktigt skoltrött hela tiden, ´både min mamma och pappa engagerade sig men det hjälpte inte, min pappa SLÄPADE upp mig för trappan för att jag inte ville göra min matte läxa en gång (den var jätte lätt kan jag tillägga) han båda satt och tragglade engelska-glosor med mig men till förgäves. Sen blev det inte bättre av att pappa gick bort när jag var 13 för då sjönk det ännu mer trots att min mamma försökte. Lärarna försökte de också, fick gå i "special" grupper och det funkade ett litet tag. Gick ut gymnasiet med hyfsade betyg i alla fall. Så hoppas inte alltför mycket på att Emma blir jätte "duktig", (hoppas du förstår mig rätt) även fast ni vill det bästa och hjälper henne :)

2010-09-21 @ 23:20:52
URL: http://hallonmuffin.blogg.se/
Postat av: Martina

Vill bara tillägga att jag vill också att Novalee ska få en bra utbildning och faktiskt orka med skolan och tycka det är kul där. Jag kommer också försöka att hjälpa henne så gott jag kan med hennes läxor mm. Kände att mitt förra inlägg lät lite halvt som halvt elakt :)

2010-09-22 @ 04:03:00
URL: http://hallonmuffin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0