Mat/jul packet till Lettland

Nu är insamligen i full gång, jag har berättat för grannar och de ska hjälpa till med det de vill och kan bidra med.
Nu är vi i stort behov av mat packet. Man behöver lixom inte storhandla det är inte det som är syftet utan köp på Lidi netto willys eller varför inte ullared som är super billigt med torrvaror. Man kan få mycket sådant för en 200 spänn. Tänk 200kronor för en familj kan räka hur länge som hellst. Vill just du vara med och bidra med ett mat packet/ jul packet? Du kanske vill bara bidra med lite ris elller havegyn kostar typ en tia. Vi är glada för det lilla. En tandborste för 20spänn. Något kan ni väl komma med för att hjälpa en vuxen gamal dam med en tonåring eller ett spädbarn.
Skicka sakerna till mig om ni  bor allt för långt bort. Be om adressen till mig i en kommentar. För er i mark så kommer jag tillbaka dit runt den 20 Okt då kan jag komma och hämta det oss er. Som sagt va Mat är vi i stort behov av. Ett tips till håll koll i reklamblad från de olika matkejorna efter billiga saker. Vad kostar en flaska shoampo från eldorado? 7spänn? Ja ni fattar vad jag menar. Köp gärna kok eller pulver kaffe man vet ju inte om de har en kaffe kokare. Något som självklart hos oss att ha.
Jag har ett allternativ till. Sätt in pengar på mitt konto hur mycket ni vill bidra med så åker jag och köper saker till erat mat/jul packet. Gör som ni vill.
En sak till som är bra att känna till. Om ni önskar att skicka med er adress i lådan så fixar jag det så kanske ni får svar och tack tillbaka från familjen som fått de ni har bigragit med.
Här kommer texten igen om just vad ni kan göra i ett mat/jul packet
2. Julpaketet

De här paketen kommer att levereras till familjer och pensionärer som lever i armod. Även dessa paket packas av dig i banankartonger som du stänger och försluter och märker upp med: ”Christmas box- food and supplies”, och märk gärna upp om det är tänkt till en family eller old people. (Som kanske inte vill ha dockor...) Slå gärna in några saker till julklappar.

Förslag på innehåll:

Ris 
Havregryn /mannagryn 
Pasta 
Vetemjöl 
Socker
Kaffe (kok, brygg eller pulver)
Te 
Kakao
Kex 
Cornflakes/ frukostflingor 
Torkad frukt 
Konserverad frukt 
Fisk- eller köttkonserv
Pepparkakor 
Russin 
Godis (ej lakrits, äts inte i Lettland) 
Choklad 
julpynt; julservetter, julgranspynt och ljus 
Hygienartiklar; tandkräm, tvål, tandborstar, schampo mm. 
Bindor - väldigt dyrt och väldigt eftertraktat!
Tvättmedel - väldigt dyrt och väldigt eftertraktat
Skolmaterial; pennor, kritor, skriv- och målarböcker, suddgummin
Tåliga leksaker, sportartiklar; som bollar, racketar, enkla brädspel, pussel
Gosedjur/dockor

Har du plats över i kartongen, lägg i mer mat. Tänk på att lägga ris, mjöl etc. i en extra plastpåse så att inte innehållet förstörs om förpackningen skulle skadas. Hygienartiklar packas var för sig i plastpåsar.

OBS! Matvarorna får inte ha passerat bäst före datum! Skriv gärna en personlig hälsning på engelska, på ett kort till familjen. Det brukar vara mycket uppskattat. Skriver du med din adress, finns det en chans att du får svar från ”din” familj. 

Kommentarer
Postat av: eedaaa

Sv; Vad tycker du man ska ha för färg på ögonskugga då? :)

Jag skulle givetvis inte gå ut med varsin färg på ögonen, bara provat om du nu trodde de :)

2011-09-19 @ 22:40:28
URL: http://eedaaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0