Fy Fan Va Jag Hatar Detta!

Hur ska jag säga detta på ett bra sätt, Saken är den att jag mår dåligt över detta super dåligt.

Om du möter en FET människa så får man inte säga -GUD VA FET DU ÄR, GÖR DU INGET ANNAT ÄN ATT ÄTA! Men till en smal människa så som till mig kan man säga -HJÄLP VA SMAL DU ÄR, ÄTER INTE DU NÅGOT. Det är så acceptabelt att säga det till mig, Jag hatar när folk påstår att jag är smal ja jag vet att jag är smal. Jag mår oerhört dåligt över det. Men jag ska vara tyst till alla feta. Det är mobbning att säga till alla fetton att de är fetta. Man ska säga mullig inte FET! hälst ska man inte säga nått alls om man är uppfostrad.

Jag har aldrig tyckt om kakor eller godis. Jo de senaste åren har jag börjat att äta ganska mycket choklad. Ska jag fika på stan tar jag oftast bara en kaffe inget till. Är man på någon tillställning och jag bara väljer kaffet och väljer bort kakan eller tårtbiten så tittar folk. Jag vet vad ni tänker. Nå tänker att jag BANTAR. Men det gör jag verkligen inte. Men om ett FETTO tar en kaka till kaffet är det så normalt. Man får inte som smal tycka något. Den feta måste ju få sitt socker. Å bli ännu fettare!

Alla som känner mig vet att jag alltid har varit smal. Vet ni hur mycket jag skäms över att vara smal? Jag övervägde många gånger att börja på babysimmet med Emma för det. Jag vill inte visa mig i bikini inför massa mammor.

Varje gång jag tittar på min kropp naken i spegelen mår jag så dåligt att jag går därifrån!

Vet ni vad jag tycker är diskriminering? Jo att det finns fettsugning för fetton men ingen metod för mig som är smal. Fetton kan banta lika väl som jag kan äta! Samma sak!

Något som stör mig! Kommer ni ihåg dilikates yogurten fanns i vanilj kola och jordgubb i små en persons förpackningar. De va den fetaste yorgurten som fanns men då tar vi bort de. Måste ju tänka på alla fetta fetton som inte kan äta dem å gå upp ännu mera. Men jag då?

Nästan alla livsmedel är light, deskriminering igen. Varför finns det inte tvärt om? Alltså EXTRA FETT?

Tänk va ni har det bra alla fetton. Ni har det super lätt och gå ner.Ni har ju alla chanser i världen. Ni kan köpa light prudukter och göra fettsugningar! Vad kan jag göra?

Kommentarer
Postat av: iidaa

Jag hade valt att jag inte ska lägga mig i mer vad du skriver, men eftersom jag är ett fetto så kommenterar jag..



superlätt och gå ner i vikt? Verkligen inte.. Det finns sjukdomar som hindrar och att bara äta lightprodukter (som förövrigt är mycket sämre än dom vanliga) och sen bara gå ut o gå gör ingen människa smal..



Men jag förstår ditt problem.. men jag får ofta höra när jag möter någon.. "Har du gått upp i vikt" Ja, det är irriterande och väldigt sårande, men vad ska jag göra ? dom msåte ju få ha sin åsikt..



Men jag hoppas du hittar en lösning på problemet med att gå upp i vikt, hört at det är 100 ggr svårare än att gå ner..

2010-10-31 @ 23:54:18
URL: http://eedaaa.blogg.se/
Postat av: Fröken hallon

Jobbig sits du är i, jag kan tyvärr inte hjälpa dig då jag inte har någon erfarenhet av detta. Kanske du kan prata med en dietist?



Sen alla tjockisar, det går att gå ner i vikt!!

Det är bara att bestämma sig och kämpa! Man kan inte ligga på sofflocket och vänta på att kilona rasar av sig självt!

2010-11-01 @ 00:03:43
Postat av: iidaa

Fröken Hallon:

det märks verkligen att en person inte varit överviktig (nu snackar jag inte 10 kg) när dom kan säga "det går, det är lätt som en plätt" Jag bla, har en sjukdom som gör det 500 ggr svårare att gå ner i vikt, men det är aldrig någon som tänker på.

Alla tänker, du har ätit fr mycket, sluta äta du är smal sen..

2010-11-01 @ 00:11:48
URL: http://eedaaa.blogg.se/
Postat av: Christer

Sant så sant,

2010-11-01 @ 01:39:31
Postat av: Fröken hallon

Jag hade ca 28 kg övervikt efter graviditeten som jag kämpar med!!!Jag har tidigare i mitt liv varit överviktig och lyckats gå ner mååånga kg från 82-62.

Min ämnes omsättning är rubbad efter graviditeten och jag äter levaxin. Men rör man på sig och intar mindre kacl än man förbrukar så går man ner i vikt.

Om man är sjuk så måste man söka läkarvård, ingen ska behöva gå och vara tjock och misstrivas i tillvaron.

Är man tjock och trivs med det så är det en sak, men sluta klaga.

2010-11-01 @ 09:50:14
Postat av: Tesan

Jag tycker INTE att det är acceptabelt att säga till någon "guuuud vad smal du är". Man har ju ingen aning om problematiken som kanske ligger bakom. Folk som kommenterare folks vikt på det viset är oförskämda och ouppfostrade.



Det finns extra feta alternativ. Grädde, smör, fullfet cremefraiche, mjölk osv. Light är skit tom för tjockisar.



Du kanske ska prova lchf? Den sägas vara viktstabiliserande så dom som behöver minska i vikt, går ner och dom som behöver öka i vikt, går upp.

2010-11-01 @ 10:07:59
URL: http://tesansblogg.blogg.se/
Postat av: Fröken hallon

tror mer att man vill gå upp i vikt ska äta mer kolhydrater... hur är din ämnesomsättning Helena? Har du kollat upp den?

2010-11-01 @ 10:46:22
Postat av: Hanna

Helena, Jag gjorde ju den tabben och sa till dig, men jag trodde inte du tog illa vid dig när vi talade om din vikt en gång.. Jag bad om ursäkt sen.. och hoppas du inte tänker mer på det..:S

Men vissa som säger att dom ska gå ner i vikt och sedan skriver i sin blogg dagen efter att han/hon har legat i soffan och ätit massor med godis och druckit cola, fanta, redbull..... (då är det inte så lätt att gå ner i vikt heller) tro fan det är svårare för en sån person då... eller har jag fel???

2010-11-01 @ 12:29:28
Postat av: birgitta

förstår dig,har själv fått höra detta i hela mitt liv...ooo va smal du är du måste äta mer, fan jag åt ju jämt.Men nu på äldre dar har det satt sig på mitten..o det är inte kul..fast jag inte äter mycket men tyvärr rör på mig för lite...försök trösta dig med att du slipper bära på en massa fett..inte bra för hjärta o andra organ..kram

2010-11-01 @ 12:41:41
Postat av: iidaa

Jag fick hjälp av en dietist, det resulterade i att jag gick upp istället.

Nu har jag fått veta att jag har PCO (hormonrubbning).

Vi pratar om alternativ, men alal bara föreslår gastric bypass.. Men jag vill inte lägga mig under kniven..

2010-11-01 @ 14:18:52
URL: http://eedaaa.blogg.se/
Postat av: Hanna

om nu alla föreslår det så varför inte....??

Jag vet en här i Kinna som gjort det nyligen, och det har gått kanon bra för den personen... Han/hon har gått ner massor

2010-11-01 @ 15:45:19
Postat av: iidaa

jag anser inte man ska lägga sig under kniven för att bli mindre..



Det måste ju finnas något annat sätt än att dom ska skära upp sig..

2010-11-01 @ 17:05:26
URL: http://eedaaa.blogg.se/
Postat av: Helena

Ida: Du har fattat fel, de skär inte upp dig.De gör den operationen med titthål.

Varför har du bortförklaringar på PRECIS allt?



Birgitta: Jag vill se ut som en kvinna med kvinnliga former :-)



Frökenhallon: De har tagit de proverna massa gånger och de är så normalt så.Jag har provat proteindrinkar som jag drack upp till. Men jag blev så matt att jag kräktes till slut. Jag vet inte vad som hände. Kanske att det blev för mycket i magen hela tiden?

2010-11-01 @ 18:20:53
URL: http://helenaekberg.blogg.se/
Postat av: Linda (Nellies mamma)

Det som är lite kul är att oftast är det samma råd till dem som skall gå upp och dem som skall gå ner!

Ät regelbundet, bra mat, träna och då mer styrka istälelt för kondition skillade är ju rätt stor ändå men det viktigaste är måltiderna. Ofta ofta ofta. Träningen gör att man bildar muskelmassa och kroppen växer....alltså om man tränar styrka istället för kondition!

2010-11-01 @ 19:06:36
Postat av: Linda (Nellies mamma)

just det har du sett super skinnyVS superfat eller nått sånt heter det....?

2010-11-01 @ 19:07:31
Postat av: iidaa

Jag har inte bortförklaringar på allting, men jag vill inte att någon ska karva i min kropp.. inte ens om de är med titthål.. Dom söver och jag har 50 % chans att få diabetes om jag sövs.. Därför undviker jag det så länge det går..



Dessutom känner jag bara 1 som har klarat en sån operation utan komplikationer.. Dom andra har hjärtproblem, rullstolsburna idag..

2010-11-01 @ 20:11:59
URL: http://eedaaa.blogg.se/
Postat av: mikaela

måste lägga mig i känner 3 som klarat operationen galant å hade det varit så farligt hade de inte utfört den på så många!!!

Förstår dig absolut helena aldrig kul att vara där man inte vill oavsett om man e för stor eller liten. För en överviktigt person är det drömmen (ofta) att vara smal å du är fin så man kanske inte tänker sig för utan säger att oj va smal du är lite drömmande utan att mena något illa. Men visst borde man tänka sig för på det åt de hållet me.... Men testa att träna...bygg muskler funkar för en del i alla fall...

2010-11-01 @ 20:42:48
Postat av: Hanna

Då vet du 2 st nu, jag sa ju att det är precis en som har gjort det. alltså han är frisk som en nötkärna

2010-11-01 @ 21:04:35
Postat av: Hanna

Mikaela.. tyvärr måste jag säga en sak till dig. jag har gått ner 10 kilo på 2 månader nu och jag måste bara säga att dom som ska gå ner i vikt blir avrådda från att bygga muskler för då blir man oftast större...

2010-11-01 @ 21:19:04
Postat av: mikaela

jo men Helena vill ju bli större eller har jag fattat fel? när man vill gå ner behöver man kombinera kondition och styrka för bästa resultat...

2010-11-01 @ 21:26:49
Postat av: Hanna

OK! missförstog dig :) jag trodde du mena om man ville gå ner i vikt.. haha... det va jag som inte läste.. sorry

2010-11-01 @ 21:45:44
Postat av: mikaela

:-D

2010-11-01 @ 22:37:15
Postat av: M i z c a

Visst finns det orsaker till att en person är tjock, inte bara självorskande alltså.

Men trots att du har PCO, Ida, antar jag du kan gå ner i vikt ändå!



Jag har tre tips till dig - ät oregelbunden mat, frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, kvällsmat med mkt sallad och frukt, börja simma, du förbränner otroligt mycket samtidigt som det är skonsamt mot din kropp, sluta häll i dig energydricka!



Jag är som ni vet också överviktig och jag gör just nu ingenting åt det, jag trivs inte i det, men samtidigt klagar jag inte på det som läget är nu!



Jag vet att det är otroligt svårt att kämpa mot kilorna men som någon skrev här så kan ALLA gå ner i vikt oavsett om man har sjukdom eller inte. Man måste ge sig fan på dig, skaffa sig en motivation.

Det finns lösningar för alla.

2010-11-02 @ 14:58:13
URL: http://www.mizca.se
Postat av: Henke

Du har så rätt så!

2010-11-02 @ 16:42:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0